کمی شنگول کمی منگول

تقویم تاریخ یک مرجع خبیث

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۱۸ ق.ظ

وقتی سنگول کوچک بود و حتی به دبستان هم نمی رفت پرسشهای بسیار زیادش را از مادر و پدرش می پرسید و معتقد بود ایشان مطمئن ترین مرجع اطلاعات دنیا هستند. 

بعدترها که هنوز سنگول کوچک بود و به دبستان می رفت با پدیده سواد آشنا گردید و به این نتیجه رسید که خواهرش مرجع مناسبتری است زیرا از پدر و مادرش باسوادتر است ؛ خواهر هم که از سوالات بسیار زیاد این موجود به تنگ می آمد او را به لغتنامه « فرهنگ فارسی عمید » ی که در خانه داشتیم حواله میداد.

کم کم سنگول دریافت که دایرتالمعارفهای گوناگون و مخصوصا دهخدا بهتر از هر مرجع دیگری به سوالاتش پاسخ میدهند و از اینرو طی رفت و آمدهای بسیار زیاد به کتابخانه های مدرسه و شهر ، مسئولین کتابخانه را سرویس نمود.

بعدتر ها گوگل و کاربرد اینترنت متولد شد و دهخدای عزیز مورد کم توجهی قرار گرفت. گوگل دم دست بود و به محض ظهور جرقه ای در ذهن کافی بود کامپیوتر روشن شود اتصال به اینترنت انجام گیرد و گوگل دنیایی را بگردد تا جواب سوال را به طرفةالعینی ارائه نماید. ایشان حتی در افزودن مهارتهای فردی هم کمک موثری بودند . البته پاسخهای گوگل هرگز نتوانستند معتبرتر از پاسخهای دهخدا باشند و در بسیاری از موارد نظرات شخصی را انتقال میدادند.

سایتهای اینترنتی داشتند تجاری میشدند . مثلا قبل ترها دریافت جزوات فلان دانشگاه در انگلیس رایگان بود اما حالا میبایستی برای دریافتشان پول پرداخته میشد. از طرف دیگر گوشیهای هوشمند بسیار دم دست تر از گوگل با اپلیکیشنهای گوناگون پاسخگوی سوالات ما شدند و بدبختی درست از همینجا شروع شد. این نمونه های بدبختی ساز الی ماشاالله زیاد هستند و برخی از آنها از این قرارند :

کانالی که مطالب مد و زیبایی ارائه میدهد برای خوش اندام شدن خانمها را تشویق به ایجاد قوس کمر مینماید در حالیکه همه مراجع پزشکی معتبر و حتی نامعتبر دنیا قوس کمر را یک ایراد اندامی میدانند که مبتلایان به آن در گذر زمان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

کانالی که به قول خودش بزرگترین مرجع آموزش آشپزی است تمام پستهایش بدون استثنا شامل آموزش غذاهایی ست که نه تنها خاصیتی به بدن نمی رسانند بلکه عامل تولید بیماریهاست و به هیچ وجه با اقلیم و اقتصاد و محصولات بازار ایران همخوانی ندارد.

کانال دیگری که آموزشهای خانواده ارائه میدهد از زنان میخواهد که خیانتهای مردشان را تحمل کنند و از مردان میخواهد که در برابر خیانت همسرشان اگر خواستند لطف کنند سنگسارش نکنند.

کانالهای آموزش نرم افزارهای کامپیوتر هم که فقط در حال تبلیغ پکیج آموزشی خود هستند و با عناوین و تبلیغات دور از واقعیت وقت اعضا را هدر میدهند.

بسیاری از گروهها مرجع نشر اکاذیب هستند . فیلم می گذارند از سیبی که رویش یک لایه روغن سرطانزا پوشیده شده و این ویدئو برای تمامی افرادی که سیب را روی درخت از نزدیک ندیده اند باور کردنی است . ویدئوهای دلخراش یا ناقض حریم خصوصی انسانها هم کم نسیت.

بنظرم میرسد اگرچه اینترنت دختر به ظاهر زیبایی است که طنازیهای بسیار متفاوتی از دنیای اطلاعات را نشانمان میدهد اما کتابها بسیار قابل اعتمادترند.


  • ۹۵/۰۸/۰۴
  • سنگـــ ـــول

نظرات (۲)

مىجع خبیث؟؟؟؟!!!
غلط انداز بود
پاسخ:
این غلط اندازی از لذائذ اسم گذاریه
واقعا من نمیدونم آیندگان در باره مون چطور قضاوت خواهند کرد!
ما خودمون خوشمون اومده که خزعبلات بخونیم و خزعبلات بشنویم و خزعبلات برای همدیگه بفرستیم!!!
راستی این طرفای ما یکی به اسم سرهنگ قنبری پیدا شده که پیامهاش تو همه زمینه ها دست به دست میشه ( والبته اعتراف میکنم بعضی از پیامهاش خوبن ولی بعضیاش چرندتر از چرند و پرندن!!!!)
اساسا این آشفته بازار شبکه های اجتماعی به نظرم از خودخواهی و اشتیاق ما ایرانیها برای در معرض دید قرار گرفتن ناشی شده!!
دوس داریم دیده بشیم!! مثلا کمترین سوادی در فلان زمینه (اعم از ادبیات، تاریخ، نجوم، روان شناسی و الخ) نداریم ولی میتونیم رسانه ی شخصی داشته باشیم!!! کانال میزنیم!!! بدون کوچکترین هزینه ای!!!! و جالب تر این که اصحاب رسانه هم (ازونجا که بزرگانشون یا زندانن یا فرار کردن یا بیکارن یا کلا گوشه نشینی اختیار کردن! یه عده کار نابلد هستن که منابعشون دقیقا همین رسانه های شخصی دنیای مجازیه!!! و این واقعا یعنی سقوط در قهقرا
پاسخ:
امیدورام نسلهای آینده اونقدر با فهم و کمالات باشن که در مورد ما بگن نسل " نا آگاه " یا بیسواد " یا " کم مطالعه " ، که البته چشمم آب نمیخوره از این جریان. میترسم از روزی که نسلهای بعدی در موردمون بگن " بچه های دهه 60 تا 80 همه دانشمند بودن "
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی