کمی شنگول کمی منگول

جغرافیای جذاب

چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۹ ق.ظ

بارها گفته ام و بار دگر می گویم : جذابترین قسمت هر سفر برای من دیدن فرهنگ و جغرافیاست .

بر عکس تاریخ و بسیاری از علوم و فنون دیگر ، جغرافیا حقیقت ناب و ملموسی است که هیچ کس نمی تواند اظهار نظر شخصی خود را در آن دخیل گرداند. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که مشهد در غرب ایران است و یا آب و هوای یزد معتدل و مرطوب است و هیچ وقیح ثروتمندی در راستای منافع شخصی اش نمی تواند تنگه بسیار زیبای رازیان از استان ایلام به املاک شخصی اش منتقل کند و قرار گرفتن گیلان و مازندران در کنار دریای خزر ناشی از سیاستهای استعمار پسندانه ی رضا شاه خائن نیست و ...

جغرافیا جنبه های جذاب دیگری هم دارد و آن هم آشنایی با شهرهایی است که هرگز به وجودشان فکر نمیکردیم ؛ نمونه هایی از این شهرها را در مانیتور جی پی اس قطار ، در سفر اخیرمان به مشهد کشف نمودیم.

هنگامی که چشممان به نام جیم آباد افتاد ذهنمان درگیر شد: جیم آباد چگونه جایی است؟ چرا نامش جیم آباد است؟ نکند جیم کری پایش به آنجا کشیده شده که نامش این است و یا نکند مردمش اهل ورزش جیم هستند که البته مورد دوم نقض گردید زیرا آن ورزش gym  است و نه jim .  شاید هم اهالی آنجا به شدت اهل جیم زدن بوده اند و یا در آنجا جاجیمهایی تولید میشده که چیزی در آن جا نمیشده و از همین رو عبارت جا از جاجیم افتاده و نام این محل جیم آباد شده است ؛ دلمان میخواست از قطار پیاده میشدیم و جیم آباد را میدیدیم شاید که کنجکاوی فرهنگیمان اندکی به مراد می رسید.



سر تلخ و شادمیانه هم به اندازه جیم آباد برایمان جذاب بود : چرا باید یک شهر سرش تلخ باشد و شهری دیگر میانه اش شاد . آیا نمیشد که همه شهرها و اهالی شان ، همه جایشان شاد باشد؟!

اما حقیقت امر این است که اصلا هوای رفتن به سر تلخ و شادمیانه به سرمان نزد از این رو که نخواستیم با تلخی های یک سر ، سفرمان مکدر شود و در مورد شادمیانه هم نگران بودیم که شادمانی میانه اش کار دستمان بدهد.

  • ۹۶/۰۳/۰۳
  • سنگـــ ـــول

نظرات (۱)

بامزه بود :)))
پاسخ:
اگر موقع خوندنش ماست موسیر میخوردی با مزه تر هم میشد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی